De
cabine wordt
gemaakt van verschillende diktes triplex. Dit is een mooie en
goed te
bewerken
hout soort.De
cabine wordt volledig in elkaar gelijmd.
The
cabin is constructed several sorts
if plywood. This is a nice material to work
with.De cabin is glued together
completely.
Links:
De bodemplaat en binnenste achterpaneel uitgezaagd.
Rechts:
De delen samen. Het begin van de motortunnel.
Left:
The bottom plate
and the inner rearpanel.
Right:
The parts together. The room for the engine is visible.
Links:
De binnenste zijpanelen.
Rechts:
De voorschotten met uitsparingen waar de balk van de
voorruit in komt te liggen.
Left:
The inner sidepanels.
Right:
Frontpanels with savings for the beam to hold te windscreen.
Links:
Draagbalken geplaatst van voorruit en Space Cab en het
begin van het bed.
Rechts:
Het bed is gereed, dit zorgt voor stevigheid in de constructie.
Onder de balken voor de buitenste zijpanelen.
Left:
Beams for windscreen and Space Cab and the start of the
bed.
Right:
The bed is ready. This provides the cabin with the virtue
needed. And beams for the outher sidepanels.
Links:
Eerste buiten zijpaneel is geplakt. Hier zit ook de verdikking
in die over de lengte van de cabine loopt.
Rechts:
De afschuining voor de zijpanelen.
Left:
First sidepanel is in place.
Links:
De zijpanelen met de "ramen"zijn geplaatst.
Rechts:
Hier is goed te zien dat de cabine naar boven schuin afloopt.
Left:
The sidepanels with the "windows" are in place.
Right:
Here you can see that the cabin is narrower at the top.
Het
achterpaneel is gereed: 1 uur de maten van een foto op papier
zetten, 2
uur tekenen op het hout en 4 uur fresen.
The
rearpanel is ready, this was about 4 hours of work to complete.
Links:
Het achterpaneel met alle sleuven.
Rechts:
Het achterpaneel bestaat uit twee delen. Het binnenste
gedeelte moet schuin naar binnen lopen. Hier achter komt
straks alle benodigde bedrading.
Left:
The rear panel with all of the little areas.
Right:
The rear panel consists of two parts. The inner part should
drop back. This also holds the wiring.
Ter
illustratie van de grootte van de cabine: Een 1:24 model van
een DAF XF.
To
illustrate the size of the cabin: A scale 1:24 model of an
DAF XF.
Links:
De balk voor de vooruit en het begin van de instap.
Rechts:
Het achterpaneel nu met het schuine gedeelte.
Left:
The beam for the windscreen. And the start of the entrance
steps.
Right:
The rearpanel with te inner part droped back.
Links:
Detailopname van het begin van de instap.
Rechts:
Een aantal maten nodig voor de instap.
Left:
Detail photo of the entrance.
Right:
A number of measurements needed for the entrance.
Na
weken met chassis en motorblok aan het sleutelen te zijn geweest,
ben ik weer met de cabine verder gegaan. Ik ben nu met de spatschermen
onder de cabine bezig.
After
weeks of working on the chassis and engine, I will now continue
with the mudguards on the cabin.
Links:
De spatschermen uitgezaagd.
Rechts:
De schermen geplaatst.
Left: The mudguards are sawed out
Right: The guards in place
Links:
Detailopname van het spatscherm.
Rechts:
Nu begint het gedetaileerde werk. Hiervoor word dunner
triplex gebruikt.
Left:
Detail photo of the mudguards.
Right:
The detailed work has started. Much thinner
plywood is used for this.
Gestart
met de deur aan de bestuurderskant.
Started
on the door on the drivers side.
Links:
Dit eerste gedeelte van de deur moet perfect afgesteld
zijn voordat ik onderdelen kan toevoegen.
Rechts:
Het raam is gezaagd, dit gedeelte moet even schuin komen
te staan dan het zijpaneel.
Left:
This first part has to fit perfectly, before outher parts
can be mounted on it.
Right:
De window for the driver can now be mounted.
Gestart
met de Super Space Cab. Hierdoor wordt de cabine nog eens 20
centimeter hoger. Dit wordt de ruimte voor de electronica.
Started
on the Super Space Cab. This adds 20 centimeters
to the height of the cabin. This will be the room for
the electronics.
Het
basisframe voor de Super Space cab is bijna klaar.
The
frame for the Super Space cab is almost ready.
Links:
De Space Cab kan straks naar achteren open, om bij de electronica
te kunnen.
Rechts:
De losse Cab, hier is zijn de twee gaten te zien waar straks
een knik in moet komen.
Left:
The Space Cab will open to the rear, to reach the
electronics.
Right:
The loose Cab.
De Space
Cab krijgt zijn uiteindelijke vorm. De zijpanelen zijn tijdelijk
vast gezet. De constructie krijgt steeds meer stevigheid.
The Space
cab is getting its final shape.
Links:
Zijpanelen met de schuine voorkant.
Rechts:
Twee extra balken voor de verhoging in het dak
Left:
The sidepanels are temporarily in place.
Right:
Two extra beams for the higher part of the roof.
De laatste
fase van de bouw van de Super Space Cab
The
final stage of contructing the Super Space Cab.
Links:
De rondingen bovenop het dak.
Rechts:
De achterkant is nu bijna dicht.
Left:
Curves on the rooftop.
Right:
The back is almost closed.
Links:
De achterkant is dicht.
Rechts:
Het dak is gedeeltelijk klaar
Left:
De back side is done.
Right:
The roof is next...
Links:
De achterkant van de cabine nadert voltooing.
Rechts:
De voorkant is nu aan de beurt.
Left:
The back of the cabin is almost ready.
Right:
The front of the truck is next.
Links:
De eerste laag plamuur is aangebracht.
Rechts:
Balken voor de ronding van het bovenste gedeelte van de
Space Cab.
Left:
The first layer of primer.
Right:
Curved beams in the Space Cab.
Links:
De vormen op het dak.
Rechts:
De plaats voor het raam van de Space Cab.
Left:
The shapes on the top of the roof.
Right:
The place for the window in the Space Cab.
Links:
De balken met rondingen voor de voorkant
Rechts:
De Space cab begint zijn uiteindelijke vorm te krijgen
Left:
More curved beams.
Right:
The Space cab gets its final shape.
Links:Het
afwerken van het raam.
Rechts:
Het afwerken neemt veel tijd in beslag.
Left:
Finishing touch of the window in the Super Space Cab.
Right:
The finishing touch takes a lot of time.
Links:
Opnieuw balken met rondingen, nu voor de grille.
Rechts:
De eerste laag van de grille is geplakt, met de de gaten
voor de koeling.
Left:
More curved beams. now for the grille.
Right:
The first layer of the grille is glued, the holes for cooling
are visible.
Links
en Rechts: Het werk aan de grille is begonnen.
Left
and Right: The work on the grille has started.
Links
en Rechts: De Space cab geheel in de eerste laag plamuur.
Left
and Right: The first layer of primer is now on the
Super Space Cab.
Links
en Rechts: Beide deuren zijn bijna klaar.
De cabine
begint nu echt op een XF te lijken.
Left
and Right: Both doors are almost ready.
The
cabin is starting to look like an
XF.
De deuren
zijn gemaakt van drie verschillende diktes triplex. Om
alle schuine vormen te kunnen maken
De deur
zelf van 5 mm, de verdikking (die over de gehele lengte
van de cabine loopt) 4 mm en het schuine gedeelte 2mm.
The
doors are made of different sorts of plywood.
5,
4 and 2 mm in thickness.
De vorm
van de deur wordt nu beter zichtbaar nu deze in de plamuur
zit.
The
curved shapes are better visible now the door is in primer.
De
Super Space Cab geschuurd en ontvet.
The
Super Space Cab sanded and degreased.
De eerste
laag grondlak...
The
first layer of primer.
De Space
Cab op z'n plaats.
Het
verschil met de cabine is goed te zien.
The
Space Cab in place.
The
difference with the cabin.
Links
en Rechts: De cabine geschuurd en ontvet.
De onderdelen
die niet gespoten moeten worden zijn afgeplakt.
Left
and RightL The cabine is sanded and degreased.
Parts
not to be spayed are taped off.
Links
en Rechts: De eerste laag grondlak.
Left
and Right: The
first layer of primer.
De Space
Cab even weer op z'n plaats.
The
Space Cab back in place.
De deuren
zijn gespoten en de spatschermen zijn grijs
The
doors are sprayed and the mudguards are grey.
Balken
voor de voorruit
Beams
to hold the windscreen.
Een
verhoging onder de voorruit, waar straks de ruitewissers
in moeten komen.
The
room under the windscreen. The place for the windscreenwipers
De voorruit
even op zijn plek...
The
windscreen in place....
Bevestigingsbalken
worden in de deuren gelijmd voor de deurpanelen